Calea Tasawwuf (Sheikh Al-ʿAlāwī) – Partea II

(continuare – pentru partea I click aici)

In acest nou fragment al acestui important volum, Shaik-ul Al-‘Alawi ne vorbeste magistral despre: efortul pe cale (ijtihad), examenul de conștiință (muhasaba), calitățile spirituale ce duc la perfecțiune (kamal), sugestii diabolice, nafs și combaterea sa prin amintire (dhikr) și retragere (khalwa).

———————————————-

18.Efortul (ijtihad) permanent este calitatea discipolului (murid), ce se orientează înspre sporirea cunoaștererii.

19. Îl vei găsi retras continuu în dhikr, într-o stare caracterizată prin devoțiune (birr).

20. Dacă perseverează, lumina dhikr-ului se răspândește în el. Trăsăturile sale personale (akhlaquhu) sunt corectate așa cum știm,

21. Până când devine pur și netulburat. Trăsăturile sale proprii (akhlaquhu) sunt schimbate în altele1.

22. Ramâne puternic și ferm, dedicându-se asiduu supunerii (la voința divină)

23. Cerând socoteală propriului ego (nafs)2, animat de o dorință puternică în orientarea sa către Allah,

24. în frică reverențială, în speranță, iubire, ușurare, blândețe, proximitate.

25. Discipolul ține cont de propriile acțiuni în adorație și în recunoștință, căutând protecția divină, răbdător și mulțumit,

26. Purificându-și intenția (mukhlisan), prin detașare (zahidan) ascetică și înfrânare, foarte hotărât, acționând fără neliniști,

27. Cu inima golită de trăsături blamabile, fără invidie și fără mirare, insensibilă la adversitate:

28. În toate acestea se află condiția de realizare a perfecțiunii (kamal)3. Totuși, se pot produce perturbări în parcursul inițiatic (sayr),

29. Însă e vorba de mișcări periferice (ta’if)4, fără o influență efectivă. Când acestea survin, discipolul se menține în invocație.

30. Căci sugestiile diabolice, atunci cînd îi ating, îi cheamă la ordin pe cei ce se tem [de Allah].

31. Totuși, o urmă a acestor sugestii mai rămâne în discipol, atâta vreme cât natura sa individuală (tabi’a) nu s-a retras (la tahid).

32. El rămâne la poarta propriei inimi, cunoscând inspirația subită (al-warid) și ceea ce are legătură cu ea.

33. Nu se încrede în ego (nafs), nici în siguranța pe care acesta i-o oferă; căci chiar daca acesta ar fi perfect corect, tot nu ar fi de ajuns.

34. Exercițiile spirituale îi sunt (egoului/nafs) necesare în timpul parcursului inițiatic. Iar tehnica inițiatică (al-kayfiyya) are nevoie de dhikr

35. Și nu devine efectivă decât prin retragere (khalwa). Care este, în general, indispensabilă, din punctul meu de vedere5.

36. Fără retragere, discipolul obține rar un câștig spiritual. Ego-ul o suportă greu, din cauza beneficiului pe care îl aduce.

(va urma, insh’Allah)

1 thought on “Calea Tasawwuf (Sheikh Al-ʿAlāwī) – Partea II

Lasă un comentariu

%d blogeri au apreciat: