Nur al-‘Ulum (Lumina Științelor) I (Kharaqani)

Mausoleul Shaik-ului Abu-l Hassan Kharaqani
Mausoleul Shaik-ului Abu-l Hassan Kharaqani – Kharaqan, Persia (Iran)

Ce este Sufismul?
Un fluviu alimentat de 3 surse: abstinența, generozitatea si a nu avea nevoie de creaturile lui Dumnezeu.

Cine merită să poarte numele de derviș?
Derviș nu este acela care a abandonat complet lumea, ci cel a cărui inima este lipsită de distrageri.
Vorbește, însă nu e distras de ceea ce spune. Vede, dar nu este distras de ceea ce vede. Aude, dar nu îl distrage ceea ce aude. Mănâncă, dar gustul mâncării îi este indiferent. Nu cunoaște nici mișcarea nici lipsa ei, nici tristețea nici bucuria. Iată ce este dervișul.

Cine este străinul?
Nu este cel străin în această lume, ci cel a carui inimă este străină în propriul corp, si a cărui inimă a inimii (sirr) îi este străină în inimă.

Cum își recunoaște Dumnezeu prietenii?
Sunt cei a caror inimă este lipsită de iubirea pentru această lume.

Cum își face apariția tentația?
Distragerea inimii vine din trei lucruri: din ochi, din ureche și din hrană.

Cine este discipolul sincer?
Este cel care vorbește cu inima, adică mai exact cel care spune ceea ce are în inimă.

Cum este un bun discipol?
Este cel de care Maestrul nu are nevoie să se ocupe.  Este cel mereu mulțumit de compania Shaikh-ului, oriunde s-ar afla, chiar daca trebuie sa aranjeze pantofi. Discipolul bun nu trebuie epatat, precum o mamă care își impresioneaza copilul cu un sandviș cu unt.

Pentru credincios, toate locurile sunt de rugăciune, toate zilele sunt vineri, toate lunile sunt luni de Ramadan. Oriunde s-ar găsi pe Pământ, se comporta ca și în moschee.

Un sfat fără cusur este atunci când cel ce îl oferă nu se crede superior celorlalți și, mai ales, nu așteaptă nimic în schimb.

Cum se recunoaște cel care are inima complet pătrunsă de Existența divină?
Este cel la care totul, din cap și până în tălpi, mărturisește Existența divină: mâinile, atunci când și le spală; picioarele, atunci când merge; ochii, atunci când privesc; până și aerul care îi iese pe nări spune “Allah”.

Care este parcursul Omului pe Cale?
Prima etapa constă în a spune “Dumnezeu, nimic în afara Lui”, a doua constă în a arde și a treia în a fi consumat (de flacari).

Cine poate vorbi de fana’ (stingerea în Dumnezeu) și baqa (subzistența în Dumnezeu)?
Cel ce se găsește suspendat în vid de un fir subțire și nu îi dă drumul, chiar daca un vânt puternic se pornește, un vânt ce dezrădăcinează arborii și devasteaza casele, care face sa se dărâme munții și să sece râurile. El și doar el are dreptul să vorbeasca despre fana’ și baqa.

Lasă un comentariu

%d blogeri au apreciat: